SMIK zet in op informatie en weerbaarheid rond en tegen verslaving.
Om de leerlingen weerbaarder te maken tegen alle soorten van verslaving werd er een leuke speelse dag met interessante en actieve workshops voor de leerlingen in elkaar gestoken door de leerkrachten van het SMIK voor de tweede graad.
De dag begon met een toneelvoorstelling van TRIP waar de leerlingen door een meesterlijke en humoristische monoloog van O’Kontreir binnengeloodst werden in de wereld van een verslaafde en geïntroduceerd werden in de verschillende fasen en de gevolgen van een verslaving.
Vervolgens werd deze toneelvoorstelling besproken in de klas.
Nadien was er een workshop rond alcohol waar de leerlingen met een powerpoint, filmpjes, een game en een spel met inlevingsvragen, hun prangende vragen rond de problematiek van een alcoholverslaafde konden stellen en beantwoord kregen.
Dan werd er een heuse escaperoom rond hulpverlening georganiseerd. De leerlingen moesten actief op zoek gaan naar sleutels en codes om aan de juiste dienstverlening te geraken. Hier kwamen zij in contact met de verschillende hulporganisaties waar ze met eventueel vragen en problemen terecht kunnen.
Op deze dag werd ook de hang naar sociale media en de ‘coping’ met sociale media niet vergeten.
De dag werd afgesloten met een gezelschapsspel waarin alles nogmaals werd samengevat en in de aandacht gezet.
De dag werd geenszins saai ervaren door de afwisselende workshops. De leerlingen gaven de leerkrachten een gulle voldoende en zodoende kan de dag de volgende jaren opnieuw op de agenda geplaatst worden.