Vandaag verscheen er een uitgebreid artikel in diverse kranten over de dubbele verjaardag van onze school: in 2022 vieren we het 75-jarige bestaan én de richting Techniek Wetenschappen die exact een halve eeuw geleden werd opgericht.
Els Goris is directrice van het SMIK, zoals de school gemeenzaam bekendstaat. “Ondanks corona willen we deze twee verjaardagen toch met de nodige luister vieren”, zegt ze.
“De leerlingen van het vijfde jaar hebben een Monopoliespel ontwikkeld op maat van het SMIK. Begin 2022 volgt de officiële voorstelling ervan. Het zal zeker te koop worden aangeboden. Ook plannen we een wandeling langs de verschillende plaatsen in Kasterlee waar onze school ooit is gevestigd is geweest. Over andere festiviteiten voor het najaar van 2022 zijn we nog aan het brainstormen. De geschiedenis van onze school is eerder al vastgelegd in diverse publicaties.”
Huishoudschool
De school ging van start in 1947. We spreken erover met oud-directeur Aloïs Van Loon en oud-leerkracht Hilda Lenaerts. “De oprichting gebeurde door de Zusters der Christelijke Scholen uit Vorselaar. Deze orde had sinds 1906 in Kasterlee een kleuterbewaarplaats. Na de Tweede Wereldoorlog kende het voltijdse beroepsonderwijs een sterke opgang. De congregatie investeerde dan ook sterk in het middelbaar huishoudonderwijs”, aldus Hilda.
Doel was om “volksmeisjes voor te bereiden met kennis van zaken hun huishouden te leiden en vooral om het geluk van het gezin te verzekeren.” Zo is het SMIK begonnen. Later kwamen er in de kersverse school nog richtingen bij zoals de eerste drie jaar van de moderne in het algemeen secundair onderwijs.
Succes en groei
“Deze huishoudschool was eerst gevestigd op de Markt, op de plaats van de huidige Delhaize en ook nog in een pand daar in de buurt. In 1966 volgde dan de verhuizing naar de Mgr. Heylenstraat. De behuizing bestond er aanvankelijk uit prefab-gebouwen. De school kende succes en groeide vrij snel. Bouwen en verbouwen gebeurde dan ook geregeld.”
“Ik ben hier zelf begonnen als leerling in de moderne richting in 1960. Daarna ben ik afgestudeerd als regentes wiskunde. Na eerst twee jaar elders voor de schoolbanken te hebben gestaan, ben ik hier aan de slag gegaan. Mijn oud-leerkrachten werden toen opeens collega’s. De zusters waren toen echt de motor van de school. Ze dwongen bij iedereen respect af”, herinnert Hilda Lenaerts zich.
Techniek Wetenschappen
Op 1 september 1970 werd Zuster Celine Paenhuysen de nieuwe directrice. “Zij nam het initiatief om naast de humaniora een technische richting in te richten. Dit was Techniek Wetenschappen. Het was de tegenhanger voor de studierichting industriële wetenschappen voor jongens. De leerlingen kregen er een breed vakkenpakket”, zegt Aloïs Van Loon.
Hilda Lenaerts kwam dit jaar de school binnen. “Ik begon met het eerste jaar Technische. Ik was dus echt de eerste leerkracht van de kersverse studierichting. Er waren dat eerste jaar al meteen 23 leerlingen ingeschreven. Ik gaf tijdens die pionierstijd een allegaartje van vakken zoals wiskunde, wetenschappen, biologie, technisch tekenen en aardrijkskunde. Leerlingen zagen mij op een dag heel wat uren lesgeven.”
Controle was aanvankelijk erg streng. “Tot tien keer per jaar kwam er een inspecteur langs. Toen ik hoogzwanger was, heeft een hoffelijke inspecteur mij ooit eens uitgenodigd om achteraan te gaan zitten. Hij heeft dan mijn les overgenomen. Amper enkele dagen later ben ik bevallen.”
“Ik ben meegegroeid met de richting die aantrek bleek te hebben en ik ben coördinator geworden. We hadden trouwens steeds een groep fijne en erg gemotiveerde collega’s. ”
Het onderwijs is sindsdien veranderd. “De leerlingen dragen allang geen uniform meer. Sinds 1983 is de school gemengd. Er geven ook geen zusters meer les. Onze patroonheilige Maria blijven we in ere houden met een kapelletje op de speelplaats.”
Scholengemeenschap
Aloïs Van Loon begon in 1974 als leraar chemie en andere wetenschappelijke vakken in de hogere jaren. Later werd hij directeur. “Na de start hebben we vele jaren moeten knokken om te blijven bestaan. We zijn immers een vrij kleine school in de periferie tussen de grote scholen van Turnhout, Geel en Herentals.”
Bouwen deed Aloïs als directeur ook. “Onder mijn bewind is er een heel nieuwe vleugel gekomen voor de humaniora. Prefab maakte zo geleidelijk plaats voor een modernere en ruimere behuizing.”
Een belangrijke verandering voor het onderwijs was de oprichting van scholengemeenschappen. “Het SMIK ging sinds 1 september 1999 met vier andere scholen in Geel deel uitmaken van Kogeka. De kleuterschool en lagere school zijn wel in handen gebleven van de Zusters van Vorselaar”, zegt Aloïs Van Loon.
Bouwwerken
We ronden af met een rondgang doorheen de school. “Tegenwoordig hebben we 510 leerlingen in een brede waaier van richtingen. Techniek Wetenschappen bestaat in een gemoderniseerde vorm nog altijd maar onder de nieuwe naam Biotechnische wetenschappen. De richting biedt zowel perspectieven om nadien te starten in wetenschappelijke masters of in een brede selectie van bacheloropleidingen.”
Enkele jaren geleden verrees er een nieuw hoofdgebouw. “Ruimte, licht en frisse kleuren waren richtinggevend. De speelplaats is rijk voorzien van groen. Vele bezoekers worden er aangenaam door verrast. Bij de turnzaal plannen we alweer nieuwe bouwwerken. Zo zullen we de groeiende stroom leerlingen in de toekomst kunnen blijven opvangen.”
Corona bleef ook hier niet zonder gevolgen. “Het aantal besmettingen is gelukkig beperkt gebleven. Ook wordt er nu in openlucht les gegeven. Onze opendeurdagen konden niet plaatsvinden in hun gewone vorm. Gelukkig lopen de inschrijvingen voor volgend schooljaar toch vrij vlot”, besluit directrice Els Goris tevreden.
Bron: Sam Van Clemen via www.nieuwsblad.be van 18.05.2021. Foto’s Mia Uydens en archief SMIK)